عادات بد وخطر ابتلا به دیابت در دانشجویان  جوان

 تحقیقات انجام شده در دانشگاه  وراکروز (uv)درشرق سواحل مکزیک  با نام "شیوه زندگی  وتغدیه ی دانشجویان وخطر ابتلا به  دیابت  نوع 2" نشان می دهد  که شیوه ی زندگی  افراد جوان 17 تا 24 ساله  مانند فقدان فعالیت  فیزیکی ، استرس روانی  خفیف و حذف وعده ی صبحانه  خطر ابتلا به  بیماریهایی نظیر دیابت  بامزه را افزایش داده است.

 استرس  خفیف روانی  به دلیل  عادات بد درهنگام خواب و شرایط تنش زا در زندگی  این افراد  شیوه ی  زندگی آنها را به شیوه ای بد تغییرداده است، علاوه براین  حذف صبحانه  موجب ایجاد استرس متابولیک  دراین  افراد شده است . به گفته ی یکی از متخصصان فدراسیون دیابت مکزیک این شرایط سبب  می شود  بدن تصور کند در کوتاه مدت درمحدودیت غذایی قرار می گیرد و خود را با ذخیره ی انرژی تطبیق  می دهد  و بنابراین  سبب افزایش وزن و چاقی میگردد.

یکی از کارشناسان این تحقیق می گوید: دراین مطالعه مشخص گردید که37 درصد از جمعیت  دانشجویان این دانشگاه چاق یا دارای وزن می باشند، ویژگی هایی که  نشان میدهد  توزیع چربی در ناحیه ی  کمر این  افراد  بیشتر است و این موضوع با خطرات  قلبی عروقی  مرتبط می باشد.

متخصصان دانشگاه وراکروز به مدت  25 سال شاهد افزایش روز افزون چاقی و اضافه  وزن در میان دانشجویان این دانشگاه بوده و برنامه هایی برای اجرای مداخلات  تغذیه ای برای  آنها اجرا نمودند. به گفته ی مدیر مرکز تحقیقات و خدمات بهداشتی دانشگاه  این مداخلات  و تلاشها  به اندازه ی کافی موثر نبوده است.

 او می گوید: استراتژیهایی که توسط دانشگاه  برای جلوگیری از ابتلا به بیماریهای دژنراتیو مزمن  اتخاذ شده است، کافی نیست و از آنجائیکه  بیماری دیابت، یک بیماری پیچیده و مزمن است ما تصمیم گرفته ایم موضوعات درسی مانند زبان انگلیسی یا  تربیت بدنی  را در تمام  سطوح  بگنجانیم و در آن مطالبی  مرتبط  با آموزش اطلاعات تغذیه ای  به منظور  کاهش  خطرات  بیماریهای مزمن دژنراتیو مانند دیابت را تدریس کنیم.

او می افزاید: اگر چه برخی از افراد از نظر ژنتیکی مستعد بیماریهایی نظیر دیابت هستند اما بهبود  فرهنگ غذایی و عادات زندگی  دانشجویان می تواند به توقف ابتلا به این بیماری در میان آنها  کمک کند. او می گوید: جلوگیری از ابتلا به دیابت در میان دانشجویان تنها از طریق اصلاح عادات  تغذیه ای  کافی نیست باید شیوه ی زندگی این  گروه از جوانان اصلاح  شود.

منبع: www.medicalnewstoday.com